18 Temmuz 2010 Pazar

1870 -1939 Isvicresinde Yeni Turkiyenin Onculeri ve Wilhelm Tell

Gunesli bir Isvicre sabahinda,

bir dilim elma ve bir sabah kahvesinin ardindan

aklimdan gecenleri yazma istegi duydum.



Yaklasik iki haftadir bu ulkede uyaniyorum.

Aksamlari uyumadan once

mutlaka penceremi acip,

sokaklarin sessizligini dinliyorum.

Salkim sogutlerin dallarinda dolasan ruzgarin sesini duyuyorum.

Bugun pazar.

Uzaklardan kilise canlarinin daveti geliyor.

Gunesli bir gun.

Insanlar yine sirt cantalari ile Wylerrbath havuzlarina yuruyorlar.



Isvicreye geldigimden bu yana,

Hans Lukas Kieser"in TURKLUGE IHTIDA isimli kitabini okuyorum.

1870"li yillardan itibaren, Isvicrede bulunan Turkler ve onlarin etkinlikleri incelenmis kitapta.



Kitap, "Isvicre-Turkiye Yasam Alanlari ve Kultur Karsilasmalari"

cercevesinde Zurih Universitesi Felsefe Fakultesi tarafindan kabul edilen

bir docentlik calismasinin bir bolumu..



Lozan Turk Yurdu ekibinin el yazmalarinin transkripsiyonu,

Isvicre Federal Arsivi, Lozan Devlet ve Belediye Arsivi

gibi resmi kaynaklara dayali.



19. yuzyil ve 20. yuzyil ortalarina kadar,

Dogu Avrupadan, Rusyadan, Balkanlardan ve Osmanli Devletinden

pekcok ogrenci ve siyasi siginmaci Isvicreyi tercih etmis,

bu ulkeleden gelen insanlar,

yillarca ayni universitelerde egitim gormusler.



Car imparatorlugunden gelen grubun icinde;

Bakunin, Rosa Luksemburg, Lenin ve Plehanof var.

Osmanli Imparatorlugundan gelenler icinde;

Jon Turkler grubu, yada 1910 yillarinda Friburg"da doktora ogrencisi olan

ve 1926 yilinda Adalet Bakani olarak Isvicre Medeni Kanununu

Turkiyede yururluge koyan Mahmut Esat Bozkurt var.



Ataturkun manevi kizi Afet Inan 1930"lu yillarda

Cenevreli antropolog Eugene Pittard"in doktora ogrencisi...



iste okumakta oldugum kitap, bu kitap.



Isvicrenin bagimsizliginda ve zorbaya baskaldirisinda sembollestirilen

Wilhelm TELL, 1898 yilinda,

Dr.Abdullah Cevdet tarafindan ilk kez Osmanlicaya cevrilmis.



Isvicrede gezip dolastigim yerlerin bircogu

aslinda bu kitapta sozu edilen yerler..



Wilhelm Tell, isvicrenin Uri Kantonda Altor sehrinde yasamis.

Ben de ilk gezimi oraya yaptim..



Tarihi yasarken bu gunu anlamaya calisarak geciriyorum gunlerimi...



Sevgi ve dostlukla..

Iyi pazarlar...



Efsun





http://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Tell



http://tr.wikipedia.org/wiki/William_Tell



http://www.iletisim.com.tr/kitap/t%C3%BCrkl%C3%BC%C4%9Fe-ihtida-1393.aspx

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder